Credits:
Rodrigo Batista, Marloes IJpelaar, Manja Topper
tekst: Jean Genet
vertaling: Joachim Robbrecht, Manja Topper
dramaturgie: Joachim Robbrecht
kostuums: Bas Kosters
foto: Casper Koster
grime: Juno Dijkshoorn
De Meiden
De Meiden
Premièredatum: 2020-10-23
speeldata
Dood Paard speelt het legendarische stuk De Meiden van de dief, toneelschrijver, zwerver, bedelaar, smokkelaar, pornograaf, dichter, romancier, prostitué Jean Genet.
‘Des Brébis Enragés’ (‘Woedende Schapen’) was de kop boven het artikel in het Franse weekblad Détectiveop 9 februari 1933. Op de cover staan de twee zusjes Christine en Léa Papin, allebei gekleed in een dienstjurkje met een kanten kraag.
‘Twee engeltjes? Nee! Twee monsters die in Le Mans hun madame en haar dochter de ogen uitrukten. Met lege oogkassen, ingeslagen schedels stierven de slachtoffers na een verschrikkelijk lijden.’
De zusjes Papin werkten als dienstmeisje bij de familie Lancelin in Le Mans en stonden bekend als perfecte dienstmeisjes. Wanneer meneer Lancelin op 2 februari 1933 ’s avonds thuiskomt treft hij zijn vrouw en dochter in de gang aan in een bloedplas. De meiden hebben hen vermoord en het hele huis kort en klein geslagen. Vervolgens hebben ze zich gewassen en zijn samen in één bed gaan liggen.
Jean Genet las dit artikel in de gevangenis en schreef Les Bonnes. In de voorstelling van Dood Paard worden de zussen gespeeld door Marloes IJpelaar en Manja Topper en Madame door de Braziliaanse performer Rodrigo Batista.
Twee meiden/ zussen zijn in dienst bij Madame. Als Madame niet thuis is spelen ze een rollenspel waarbij de éne meid Madame speelt en de andere meid haar eigen zus. Het is een spel om eindelijk wraak te nemen, maar ook om beurtelings een keer Madame te kunnen zijn én de ultieme, perfecte meid te spelen. Het is een spel tussen klassen waarbij de vaak onzichtbare onderklasse de bovenwereld ontmoet, vergelijkbaar met de onlangs meermaals gelauwerde film Parasitevan Bong Joon-ho. Madame wordt in dit spel verheerlijkt als een Maria, maar ook vernedert en vertrapt.
Modeontwerper/ kunstenaar Bas Kosters maakt de kostuums die een belangrijke rol spelen in deze voorstelling. De meiden hebben een bijna fetisjistische relatie tot de kleren van Madame. Haar garderobe speelt een hele belangrijke rol. Ze kruipen om beurten uit de krochten van hun meidenbestaan en transformeren in Madame.